درمان  چاقی با مولکولی مشابه  با رسوراترول

30 اکتبر  2014- یک ترکیب  فنلی بنام  Pterostilbeneکه در خانواده ی مشابهی  با رسوراترول قرار دارد  و به مقدار  کم درگروه  بزرگی  از مواد غذایی نظیر زغال اخته یا  انگور قرمز وجود دارد به کاهش چربی بدن کمک می کند.

محققان درمدلهای حیوانی  نشان دادند  استفاده از این ماده موجب کاهش چربی بدنی  می شود  که می تواند خطر ابتلا به بیماریهای نظیر دیابت را کاهش  دهد.

چاقی یک بیماری مزمن است  که با فاکتورهای گسترده ای  بروز می کند  و به تجمع  بیش از حد  چربی دربدن اطلاق می شود. چاقی یک بیماری متابولیک بسیار شایع  در کشورهای توسعه  یافته است  و یک فاکتور خطر بسیار مهم در ایجاد بیماریها و تغییراتی نظیر مقاومت به انسولین، دیابت ، کبد چرب،  تغییر چربیهای پلاسما  و فشار خون بالا است.

در دستوالعمل های سنتی برای  جلوگیری از چاقی و درمان آن رعایت  رژیم کم کالری و انجام  فعالیت  فیزیکی متوسط در درازمدت  توصیه می شود.  با این وجود اثر بخشی این استراتژیها محدود است  وهمیشه  موفقیت  حاصل نمی شود. در زمینه ی کاهش چربی بدن به مواد فعال  در رژیم غذایی به عنوان  یک رویکرد جدید اشاره  شده است، مثالی  از این مواد  غذایی فعال  ترکیبات  فنلی هستند  و یکی از  این مواد  Pterostilbeneاست. این ماده به مقدار  بسیار کم درطیف وسیعی  از مواد غذایی و نوشیدنیها  مانند انگور، زغال اخته، بادام زمینی و.... وجود دارد و به طور گسترده ای توسط  انسان  مصرف  می شود.

درحال حاضر مطالعات اندکی به  تجزیه و تحلیل اثرات این مولکول پرداخته اند و بیشتر تمرکز آنها بروی  جلوگیری از سرطان بوده است. این تحقیق اولین  قطعه  از کارهای  پیش بالینی است  که اثرات  این ماده ی فنلی را بر چاقی  درحیوانات  بررسی می کند . دراین مدل، Pterostilbeneموجب کاهش چربی ازطریق کاهش سنتز چربی در بافت  چربی می شود  و از سوی  دیگر اکسیداسیون  چربی در کبد  را افزایش  می دهد. این نتایج امیدوار کننده منجر به ثبت  اختراعی شده است که می تواند  نقطه ی آغازی برای ادامه ی تحقیقات در آینده  بروی  استفاده  از این ماده  در انسان باشد تا اثر ضد  چاقی این ماده  تایید شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141030102819.htm